Image Hosted by ImageShack.us
Mai secawan

Tuesday, April 14, 2009

KISMIS MINDA

(120 gm)
Harga:
S/M : RM10.00
S/S : RM12.00

Kismis merupakan buah anggur yang sudah dikeringkan. Kismis manis yang disebabkan kepekatan gula yang tinggi (60% daripada berat asal kismis), dan akibat disimpan lama, gula menjadi kristal. Justeru, walau buah kelihatan kecut, kandungan gulanya yang terdiri daripada fruktosa dan glukosa tidak berubah.

Kismis yang dileluarkan oleh HPA melalui proses pengeringan semulajadi menggunakan sinar matahari, justeru keasliannya terpelihara dan dapat mengekalkan kualiti kismis.

Khasiat Kismis
  • Gigunakan sebagai sumber diet bagi mendapatkan asid lemak dan tokoferol sebagai antioksidan. Bahkan menyamai buah prun dan aprikot.
  • Amat baik untuk hati, memperbaiki sirkulasi, melawas pembuangan, memperbaiki kenjalan kulit dan meningkatkan memori.
  • Berupaya melawan bakteria mulut yang menyebabkan pereputan gigi kerana Kismis mengandungi bakteria Streptococcus ini dibuktikan oleh kajian makmal yang menolak kesan gula dalam kismis boleh mereputkan gigi.
  • Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah yang membekalkan oksigen ke otak. Kekurangan oksigen boleh menyebabkan tergendalanya aktiviti harian, mudah mengantuk, pelupa dan lemah.
  • Kismis yang diimport ini juga (kismis yang dikeluarkan oleh negara-negara seperti Amerika Syarikat, Australia, Chili, Argentina, Syria, Turki, Iran dan Afrika Selatan) memiliki karbohidrat, fiber, lemak, protein, kalsium dan natrium yang merupakan mineral penting untuk badan.
Cara Penggunaan
Jadikan amalan pada waktu pagi, diambil sebelum makan.

No comments:

Post a Comment